Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
Wydział prowadzący:
Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa, tel. 67 2680 537
Miejsce złożenia dokumentów:
Wniosek o rejestrację jednostki pływającej należy składać bezpośrednio w systemie REJA24 na stronie internetowej: http://interesant.reja24.gov.pl lub w dowolnie wybranym organie rejestrującym, tj. starostwach powiatowych lub polskich związkach sportowych: Polski Związek Żeglarski oraz Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego.
Wymagane dokumenty:
- Wniosek: formularze wniosków dostępne są do pobrania na stronie Urzędu Morskiego w Szczecinie www.ums.gov.pl
- dowód własności jednostki pływającej (np. faktura, umowa sprzedaży, umowa darowizny)
- dokument potwierdzający informacje o właścicielu oraz armatorze
· w przypadku gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba fizyczna wymagany jest dokument tożsamości
· w przypadku gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba prawna wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego;
- oświadczenie właściciela w odniesieniu do adresu zamieszkania właściciela lub armatora
- dokumenty potwierdzające podane we wniosku informacje dotyczące m. in. rodzaj napędu jednostki pływającej (w przypadku jednostek o napędzie mechanicznym mocy silnika), numer identyfikacyjny jednostki, rok budowy, producent, model i marka jednostki pływającej, materiał główny kadłuba oraz wymiary i parametry jednostki pływającej, dopuszczalna siła wiatru, wysokość fali oraz maksymalna dopuszczalna liczba osób na pokładzie jednostki pływającej,
- zgoda właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora;
- potwierdzenie wniesienia opłaty (jeżeli płatność nie była dokonywana w systemie REJA24)
Dokumenty sporządzone w języku obcym dołącza się wraz z ich tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez tłumacza przysięgłego (z wyjątkiem deklaracji zgodności CE).
Opłaty:
Wysokość opłat związanych z rejestracją określona została w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, tj.:
· 80 zł za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego; zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego; wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego
- 15 zł za wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
Opłaty związane z rejestracją należy uiścić na konto Starostwa Powiatowego w Wągrowcu nr:
68 1020 4027 0000 1102 1612 1915
OPŁATA NIE PODLEGA ZWROTOWI - nawet w przypadku wydania zawiadomienia o pozostawieniu sprawy bez rozpoznania, na przykład z powodu braku wymaganej dokumentacji lub decyzji o odmowie wpisania jednostki do rejestru.
Termin załatwienia sprawy:
Organ rejestrujący wpisuje jednostkę pływającą do rejestru albo wydaje decyzję o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru w terminie 30 dni, licząc od dnia złożenia kompletnego wniosku o rejestrację.
Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających odbywać się będzie poprzez elektroniczny ogólnokrajowy system REJA24.
Tryb odwoławczy:
Od decyzji organu rejestrującego przysługuje odwołanie do:
1. Ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej - w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych;
2. Ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej - w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 79).
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
- Rozporządzenie ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
Uwagi:
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 79) obowiązkowi rejestracji podlega:
- jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW,
- jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
3. jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- o ile nie posiada innej niż polska przynależności.
Obowiązkowi rejestracji, o którym mowa w art. 3 ust. 1, nie podlegają:
- jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa;
- jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni;
- deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.
Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela.
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Daria Agacińskadata wytworzenia: 2024-01-29
- opublikował: Anna Chudzińskadata publikacji: 2024-01-29 14:03