Biuro Rzeczy Znalezionych
Biuro Rzeczy Znalezionych mieści się w budynku Starostwa Powiatowego w Wągrowcu przy ul. Kościuszki 15. Czynne jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 14.00.
Rzeczy przyjmuje i wydaje pracownik Wydziału Spraw Obywatelskich i Zdrowia Starostwa Powiatowego w Wągrowcu, pod nr tel. 67 26 80 558.
Zadaniem Biura Rzeczy Znalezionych jest odbieranie zawiadomień o znalezieniu rzeczy, przyjmowanie i przechowywanie rzeczy znalezionych, których szacunkowa wartość przekracza kwotę 100 zł (chyba, że jest to rzecz o wartości historycznej, naukowej lub artystycznej), poszukiwanie osób uprawnionych do ich odbioru.
Osoba, która znalazła rzecz i nie zna osoby uprawnionej do jej odbioru lub nie zna jej miejsca pobytu, niezwłocznie zawiadamia o znalezieniu rzeczy starostę właściwego ze względu na miejsce zamieszkania znalazcy lub miejsce znalezienia rzeczy.
Osoba, która znalazła rzecz, której posiadanie wymaga pozwolenia, w szczególności broń, amunicję, materiały wybuchowe albo dowód osobisty lub paszport, niezwłocznie oddaje rzecz najbliższej jednostce organizacyjnej Policji, a jeżeli oddanie rzeczy wiązałoby się z zagrożeniem życia lub zdrowia - zawiadamia o miejscu, w którym rzecz się znajduje. Ponadto osoba, która znalazła rzecz w budynku publicznym, innym budynku lub pomieszczeniu otwartym dla publiczności albo środku transportu publicznego, oddaje ją zarządcy budynku, pomieszczenia albo środka transportu publicznego (właściwy zarządca), który po upływie 3 dni od dnia otrzymania rzeczy przekazuje ją właściwemu staroście, chyba że w tym terminie zgłosi się osoba uprawniona do odbioru rzeczy.
Wezwanie do obioru rzeczy przyjętych do Biura Rzeczy Znalezionych zostaje wywieszone na tablicy ogłoszeń w budynku Starostwa Powiatowego w Wągrowcu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Wągrowcu. W przypadku , gdy szacunkowa wartość rzeczy przekracza 5 000 zł, ogłoszenie również zamieszcza się w dzienniku o zasięgu lokalnym lub ogólnopolskim.
Osoby poszukujące rzeczy zagubionej i zgłaszające się do Biura Rzeczy Znalezionych muszą określić:
- Jaka rzecz (przedmiot) została zgubiona, opisać rzecz, charakterystyczny wygląd bądź znaki szczególne.
- Przedstawić dowody stwierdzające posiadanie zagubionej rzeczy (np. dowód zakupu przedmiotu, numery seryjne, własne oznaczenia bądź opis widocznych środków zużycia).
W przypadku, gdy rzecz znaleziona nie zostanie odebrana przez osobę uprawnioną do tego, w ciągu roku od dnia doręczenia jej odpowiedniego wezwania, w przypadku niemożności wezwania - w ciągu dwóch lat od dnia znalezienia, starosta zawiadamia o tym znalazcę, który z kolei ma 2 tygodnie na odbiór rzeczy. W przypadku nieodebrania prze niego rzeczy, właścicielem staje się powiat. Postępowanie takie nie dotyczy zabytków oraz materiałów archiwalnych.
Najistotniejsze zmiany to:
- Dotychczasowe przepisy określały, że właściwym do przyjmowania zawiadomień o rzeczy znalezionej jest starosta właściwy ze względu na miejsce znalezienia rzeczy. Nowe regulacje stanowią, że właściwym do przyjmowania zawiadomienia o znalezieniu rzeczy będzie starostwo właściwe ze względu na miejsce znalezienia jak również ze względu ma miejsce zamieszkania znalazcy - podstawa prawna art. 5 ust. 1 ustawy.
- Zarządca budynku, pomieszczenia otwartego dla publiczności albo środka transportu publicznego przekazuje rzeczy znalezione na jego terenie do Biura Rzeczy Znalezionych po upływie 3 dni od dnia otrzymania – podstawa prawna art. 7 ust. 1 ustawy. W dotychczas obowiązujących przepisach sprawa ta nie była przedmiotem regulacji.
- Dotychczasowe unormowania prawne dotyczące rzeczy znalezionych obejmowały wszystkie rzeczy bez względu na ich wartość szacunkową. W nowej ustawie określono, że Biuro Rzeczy Znalezionych ma prawo do odmowy przyjęcia rzeczy znalezionej w przypadku gdy jej wartość szacunkowa jest mniejsza niż 100 zł – podstawa prawna art. 12 ust. 4 ustawy.
- W przypadku, gdy osoba uprawniona do odbioru depozytu jest nieznana bądź brak jest możliwości wezwania jej do odbioru depozytu a wartość szacunkowa rzeczy przekracza 100 zł, konieczne jest wywieszenie wezwania na tablicy informacyjnej w siedzibie Biura przez okres 1 roku licząc od daty znalezienia rzeczy oraz zamieszczenie ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej. Na podstawie obowiązujących do tej chwili przepisów ogłoszenia były wywieszane w siedzibie BRZ, w urzędach dzielnicowych oraz publikowane w BIP w momencie rozpoczęcia procedury likwidacji niepodjętych depozytów.
- W przypadku gdy wartość szacunkowa rzeczy przekracza 5 000 zł ustawa nakłada ponadto obowiązek zamieszczenia również ogłoszenia w dzienniku o zasięgu lokalnym lub ogólnopolskim. – podstawa prawna art. 15 ust. 3. W dotychczasowych przepisach sprawa ta nie była przedmiotem regulacji.
- W przypadku, gdy rzecz znaleziona nie została odebrana przez osobę uprawnioną do jej odbioru, jak również nie została odebrana przez znalazcę jej właścicielem staje się powiat – podstawa prawna art. 19 ust. 1 ustawy. W dotychczasowych przepisach niepodjęte depozyty na mocy prawomocnego postanowienia sądu cywilnego stawały się własnością Skarbu Państwa.
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Anna Michalska-Nowakdata wytworzenia: 2024-09-04
- opublikował: Dariusz Trojanowskidata publikacji: 2024-09-04 10:45